جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو

حجر الاسود چیست

حجر الاسود چیست

حجر الاسود چیست ؟ اگر شما هم قصد تشرف به خانه ی خدا را دارید و در این روزها فیش حج را تهیه کرده اید و قصد دارید تا با مناسک حج و مکان های متبرک آشنا شوید بدون شک باید حجر الاسود را هم بشناسید.حالا حجر الاسود چیست ؟ این سنگ که به معنی سنگ سیاه می باشد در دیواره ی کعبه قرار داشته و به گفته ی روایات ، سنگی از بهشت است که توسط حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل در ساخت کعبه از آن استفاده شده است.

 

مشخصات ظاهری حجر الاسود

حجر الاسود سنگی با رنگ سیاه و رگه های قرمز است که شکلی بیضی مانند داشته و به علت آنکه این سنگ بارها شکسته شده است توسط مسئولین کعبه با ملات هایی بهم دیگر چسبانده و آنرا در قابی نقره ای رنگ قرار داده اند.اما سه دلیل بر سیاه رنگ بودن آن وجود دارد:

عکس نمای نزدیک حجر الاسود

  1. اولین دلیل به گفته ی برخی ها آتش گرفتن چندین باره ی کعبه بوده که یکبار در دوران جاهلیت و یکبارهم در دوران حکومت یزید بوده است.
  2. دومین دلیل سیاه رنگ بودنش هم که به گفته ی روایات این یاقوت در ابتدا سفید بوده و به مرور زمان در اثر معصیت مشرکان و هم چنین تماس کفار با آن به رنگ سیاه تبدیل شده است.
  3. سومین دلیل هم لمس کردن مداوم حجاج بود که آنرا به مرور زمان شکل بیضی کرده است.

 

احکام مربوط به حجر الاسود

حال که فهمیدیم حجر الاسود چیست بهتر است بدانید که چرا باید حجاج از آن اطلاعات داشته باشند.بعد از آنکه قدمت و تاریخچه ی این سنگ را متوجه شدید بایستی بدانید که از جایی که حجر الاسود وجود دارد شروع و آغاز طواف محسوب شده و بعد از آنکه به آن رسیدند نقطه ی پایان طواف حجاج خواهد بود و هم چنین توجه داشته باشید که در طواف نیازی به لمس کردن این سنگ نیست و لمس آن مستحب می باشد.

 

جالب است بدانید که حجر الاسود بارها توسط افراد مختلف و شرایط مختلف دچار آسیب و حتی از کعبه جدا شده است به عنوان بعد از آتش سوزی ها بارها توسط افرادی از قبایل جرهم، ایاد، عمالقه و خزاعه از و یا قرامطه حاکم بر بحرین که برای آخرین بار هم بود از کعبه جدا شد و نزد خود در بحرین بود که در سال 339 توسط خلیفه عباسى پس گرفته شد و مجدد در کعبه قرار گرفت و یا بارها توسط افرادی از کشورهای مختلف به زور خنجر و غیره مورد آسیب و دزدی قرار گرفت که توسط مسلمانان دیگر از آن جلوگیری کردند.

حجر الاسود

تصویر حجر الاسود

همانطور که در تصویر نیز مشاهده میکنید حجرالاسود در این بخش قرار داده شده است و به توصیه ی پیامبر چنانچه زائرین طواف خود را از روبروی این سنگ آغاز کنند و نهایتا به همینجا پایان دهند ، سفارش میکند که با دست راست این سنگ را لمس کرده و آنرا ببوسند که معمولا در تصاویر هم مشاهده میکنید که در اطراف حجرالاسود جمعیت بسیاری قرار داشته و همیشه شلوغ می باشد که البته توصیه ای دیگری نیز شده است که در صورت عدم لمس کردن میتوانید با دست به آن اشاره نمایید پس جای نگرانی نخواهد بود.

حجرالاسود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو سفید

سایت فیش مکه یکی از معتبرترین جاهایی است که شما میتوانید با خیال راحت فیش حج خود را خرید و فروش کرده و آگهی های خود را به طور رایگان در آن ثبت نمایید. سادتان باشد که شما بعد از مشاوره و تماس با ما به طور کامل راهنمایی شده و با قیمت مناسب برای هر دو طرف میتوانید فیش حج عمره و تمتع خود را بخرید و یا بفروشید.

لینک های مفید

ارتباط با ما

نماد ها و عتبارات

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به فیش مکه می باشد.

طراحی و سئو توسط گروه دیجیتال مارکتینگ وبتانیک