جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو

حج به چه کسانی واجب است ( 12 شرط )

حج به چه کسانی واجب است

حج به چه کسانی واجب است ؟ در این بخش از مقالات و اخبار حج قصد داریم تا به شما بگوییم که حج به چه کسانی واجب است و شرایط واجب حج چیست؟ توجه کنید که شما برای رفتن به حج عمره و تمتع نیازمند به فیش حج هستید که میتوانید از طریق وب سایت ما فیش حج خود را بفروشید و یا بخرید.

 

برای اولین بار حج در زمان حضرت ابراهیم انجام شد و این سنت را از این حضرت می دانند.در آن زمان در دهه ی اول ماه ذی الحجه مسلمانان برای اولین بار به مسجد الحرام شهر مکه واقع در عربستان تشرف پیدا کردند و در آن مناسک حج را به جای آوردند.در حالت کلی حج یکی از زیارت هایی است که بایستی در خانه ی خدا واقع در مکه انجام شود و برای مسلمانان جزو فروع دین محسوب شده و چنانچه استطاعت مالی و جسمی داشته باشند در طول عمر خود حداقل یکبار باید انجام گیرد.حال که متوجه شدیم حج چیست و آیا باید به خانه ی خدا تشرف پیدا کرد یا خیر ، این سوال پیش می آید که اصلا حج به چه کسانی واجب است ؟

 

حج با 12 شرط برای شما واجب است!

حج برای کسانی واجب می شود که 12 شرط زیر را داشته باشند.

  • 1-بالغ باشد.
  • 2-عاقل و آزاد باشد.
  • 3-به واسطه ی رفتن به حج مجبور به کار حرام نشود.
  • 4-به هیچ وجه عمل واجبی که از حج مهم تر است را ترک نکند.
  • 5- مستطیع باشد.
  • 6-توشه ی راه و تمام چیزهایی که در سفر به آن نیاز دارد را دارا باشد.
  • 7-مرکب یا مال آنرا برای سفر داشته باشد.
  • 8-سلامتی اش به گونه ای باشد که بتواند به مکه رفته و حج را به جای آورد.
  • 9-در راه مانعی از رفتن نباشد و اگر راه بسته بود یا انسان ترسی داشته باشد که ممکن است در مسیر جانش و مالش به خطر بیفتد حج بر او واجب نیست.
  • نکته: ممکن است راه و روش دیگری پیدا کرده و حتی اگر دورتر باشد ، در صورتی که سختی زیادی نداشته باشد از آن راه برود.
  • 10-وقت کافی برای انجام مناسک حج داشته باشد.
  • 11-بدون شک مخارج کسانی که خرجی آنان بر او واجب است همچون زن ، بچه را داشته باشد.
  • 12-بعد از برگشتن کسب و ملک و مواردی داشته باشد که مجبور نشود به زحمت و سختی زندگی کند.

 

نکته ی شماره یک : با این 12 شرط متوجه شدیم که حج به چه کسانی واجب است و حالا باید این نکته را بدانید که چنانچه شرایط فوق را داشته باشید و اگر حج را ترک کرده و بدون عذر شرعی آنرا نادیده بگیرید از گناهان کبیره محسوب می شود.

نکته ی شماره دو : چنانچه حج بر شما مستطیع باشد در تمام طول عمر فقط یکبار بر او واجب می شود مگر اینکه خود به واسطه ی نذر ، قسم ، عهد و غیره مجددا بر خود واجب کند.

نکته ی شماره سه : برای رفتن به سفر حج حتما باید از طریق سازمان حج و زیارت اقدام کرد و بایستی طبق نوبت و بر اساس اولویت های اعلام شده ( میتوانید از طریق لینک استعلام فیش حج اولویت خود را استعلام بگیرید ) به این سفر به یادماندنی مشرف شد.

 

پس اگر این 12 شرط را داشته باشید حج بر شما واجب است و حداقل یکبار باستی این فرضیه ی الهی را انجام دهید.فقط توجه فرمایید که ممکن است در برخی از موارد برخی از شروط و احکام مراجع تقلیدی متفاوت باشد که پیشنهاد ما این است حتما به رساله های مراجع تقلید خود سری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو سفید

سایت فیش مکه یکی از معتبرترین جاهایی است که شما میتوانید با خیال راحت فیش حج خود را خرید و فروش کرده و آگهی های خود را به طور رایگان در آن ثبت نمایید. سادتان باشد که شما بعد از مشاوره و تماس با ما به طور کامل راهنمایی شده و با قیمت مناسب برای هر دو طرف میتوانید فیش حج عمره و تمتع خود را بخرید و یا بفروشید.

لینک های مفید

ارتباط با ما

نماد ها و عتبارات

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به فیش مکه می باشد.

طراحی و سئو توسط گروه دیجیتال مارکتینگ وبتانیک